Bongkar Yang Tak Berapa Nak Bongkar - Gong Nekara


Heyp!

So harini aku nak olah sikit tentang lagu Gong Nekara oleh Kmy Kmo (known as Agenda in Nukilan) dan Luca Sickta. So both ni rapper dari group YMY FAM, Kuantan, Pahang. Let put that aside. Apa yang membuatkan aku suka lagu ni adalah bahasanya. Lagu ni orang kata diss ('bahasakan') Altimet yang buat lagu acah-acah tuju kat Malique even though dia nafikan benda tu and buat thread regarding Mambang. So tak lama ada lagu balas dari so called anak buah Malique - sebab Nukilan bawah Qarma Musiq.



Start dengan pre chorus:

Tubuh berbulu,
mata nya merah dalam rimba,
aku keliru angkatan ke lembaga menjelma ?,
urat kepala,
berdenyut cemas tak tenteram,
berbaur seram dengan geram.
aku keliru,

At the first part aku assume yang Tubuh berbulu matanya merah dalam rimba menggambarkan tentang fizikal orang yang menjentik/mengusik la - refer to altimet dan perkataan rimba aku boleh katakan dalam industri hiphop. Part aku keliru angkatan ke lembaga menjelma kita boleh katakan yang mana si penyeru mambang ni kerek sangat seru-seru orang ni guna label (kartelohelo) or under Altimet tu sendiri (as we know Altimet namanya gah dalam industri muzik). Jadinya illustrasi berdenyut cemas tak tenteram berbaur seram dengan geram, aku keliru memuncakkan emosi orang yang diseru. Dia menggunakan perkataan seram bukanlah kerana betul-betul takut atau tak berani nak lawan, instead dia nak menganjing.

Next part kita masuk ke chorus:

Aku, (aku) Engkau, (aku) Dia, (aku) Siapa tadi ? Dalam rimba, Aku diam, Tapi tadi siapa nyanyi ?

Aku, (aku) Engkau, (aku) Dia, (aku) Siapa tadi ? Dalam rimba, Semua diam, Aku tahu siapa nyanyi !


So this part aku nak bagi korang gambaran supaya senang faham. Kayyy.. Kau ada dalam satu group. So tiba-tiba macam ada orang bakar line. Aku, engkau, dia every part ni ada background aku. So yang bakar line ni bukan la dari label yang sama or ex-label, tapi dari orang lain. That's yang 1st verse chorus acah-acah tak tau. Then 2nd verse chorus dia mentioned that aku tahu siapa nyanyi  untuk intro masuk verse padu dia. 



Sambung nanti...